Schemat här är väldigt olikt vårat hemma. Lika många timmar i veckan men passen ligger i block om fyra. Dag-Dag-Natt-Natt, följt av två dagar ledigt. Sen kommer ett block till med Dag-Dag-Natt-Natt sen sex dagar ledig!! Sen går det runt så i all evighet. Jag gillar det, var tionde dag får man sex dagar ledigt och byter man bort fyra pass får man 12 dagar att resa på. Det ska utnyttjas! Innan Dan och jag bytte stad jobbade Dan in åtta pass åt mig och jag gjorde likadant åt honom. På köksbordet hemma ligger en lapp med åtta telefonnummer som jag kan ringa för att någon annan ska jobba åt mig.
Så nu är jag mitt i min första sexdagarsledighet. Det kom perfekt, nu har jag haft lite tid att lära känna mitt nya kvarter. Jag har tagit några cykelturer i min nya stad under en klarblå himmel och nästan 30-gradig värme. Huset jag bor i ligger nära en väldigt populär bargata , Whyte avenue. Gick ut på Whyte för att ta en öl och hitta nåt att käka igår. Försökte se så lite vilsen ut som det gick, men det lös nog igenom ändå. Plötsligt hör jag; Mattias, Mattias. Inte många andra heter Mattias här så det kanske är mig nån ropar på. Japp, så var det. Det va Rox. En av tjejerna som jag isklättrade och åkte skidor med i december. What are the odds! Plötsligt satt jag med ett gäng locals och käkade kyckling och drack öl. Trevligt! Innan vi skildes blev jag bjuden på floating, tydligen något man gör här. Kastar i nåt som man kan flyta på sen tas man med strömmen ned längs floden samtidigt som man har några kalla öl att sippa på. Låter trevligt, kanske hänger på på lördag.
Nu får jag köra! Det tog en vecka men nu får jag köra bilen! Här kommer en bra-att-veta-lista för bilköp i Kanada eller USA.
1. Fixa internationellt körkort. (Tar nån timme och det görs på bla. Motormännen i Sverige. Det är en översättning på ditt svenska körkort) Det kompletterar ditt svenska körkort, så du måste alltså ha ditt svenska med dig också. Kostar 230kr, lite mer om du vill ha det i handen på direkten.
a. (Vissa försäkringsbolag kräver ett kanadensiskt körkort. Då är det teoriprov och uppkörning som gäller. Detta är främst om man ska vara i landet längre än ett år)
2. Fixa ett utdrag från ditt försäkringsbolag i Sverige som visar din körhistoria. Har du kört felfritt i Sverige de senaste åren (minst sex år) får du en mycket lägre premie.
3. Fixa nåt som dom kallar driver’s abstract. Det här va inte så lätt, men ring till Transportstyrelsen så fixar dom det. Det visar om du torskat för polisen någon gång under din tid som körkortsinnehavare. Hittade inget bra svenskt ord för detta utdrag, nåt med körkortsregistret kanske kan vara nåt.
4. På bilen finns ett vin-nummer (Vehicle Identification Number) ett 17 siffror långt numer som sitter på en liten metallbricka någonstans i bilen, i mitt fall innanför förardörren. Det numret vill försäkringsbolaget ha.
(Allt detta givetvis på engelska om det går. Transportstyrelsen valde att skicka faxet på svenska till Kanada.)
Min premie sjönk från $1800 till $5612 med hjälp av dessa papper. Nu har jag en försäkring som kallas PLPD, Public Liability, Property Damage. Motsvarar den svenska halvförsäkringen.
När jag väl hade fixat dessa papper och betalt min försäkring så blev det till att traska till registreringskontoret. Där ville dom tjafsa lite för att det inte stod Mattias Lassén som köpare på kvittot. Men efter ett tags diskuterande så skrev jag det själv och då blev hon nöjd. Sen ville hon ha $78 och på registreringskontoret tar man tydligen inte kreditkort!!?? Springa till banken, den banken kan man inte få ut pengar på om man har VISA, skulle haft Mastercard där. Springa till en annan bank. Äntligen pengar i handen! Tillbaka till tjejen på registreringskontoret, cash till henne och hon blev nöjd och gav mig min registreringsskylt.
Nu måste jag ringa en människa som ska komma och besikta min bil inom tre veckor för att försäkringen ska gälla. Han ska ha $50. Han kommer att hitta en stor spricka i framrutan, undrar hur han reagerar på det?!
Kommer hem och skruvar fast min nya skylt bak på bilen. Hoppar in och kör ett varv runt kvarteret. Det skrapar duktigt från vänster framhjul. Bromsskivorna. Jaja, jag får väl åka till nån som kan nåt om bromsskivor nån dag. Just nu orkar jag inte mer med den där bilen, men den rullar och jag får köra den! Jag får till och med krocka med den!
Så, det här inlägget blev visst lite utbildning i köpa bil i Kanada. Undrar vad det blir nästa gång :) hej så länge...
Ditt liv är knark, beroende direkt!Bjud på mer så fort du kan min hjälte!Kram din långa bankir
SvaraRaderaFan va cool att du träffade den där Rox? Floating lät ju heeel soft!? Kul att du kommit in i matchen så bra direkt!? Kul!
SvaraRaderaHär är det grått och regn och jag e förkyld..int e ja bitter int..Australien om 18 dagar!! Jihaaa!!
Hörs snart favvisslangen!
/puss KSF