söndag 4 september 2011

Tre dagar av fyra avklarade på introduktionen.

Dag 1:
Eftersom jag fortfarande inte kan (får) köra bilen som står på baksidan av huset hade jag äran att bli upphämtad av Captain Cardon. 6.45 rullar vi in på training academy och jag börjar hälsa på alla möjliga människor. Alla har sina förkortningar, en del har axelklaffar i silver, en del i guld, vissa har tre streck andra har två... Dom flesta har läst på deras intranät att det kommer en Swede till kåren, och jag känner mig väldigt välkommen i gänget.
 
Den första dagens planering spricker direkt när en instruktör i swift water rescue glider förbi och frågar om jag vill följa med ut på floden. Strax efter är jag på väg med grabbarna från Station 3 till vattnet iklädda smidiga torrdräkter av gore-tex. Det blev en heldag på floden och jag lärde mig väldigt mycket om strömmande vatten. Räddningsbåtarna de hade va riktigt bra, tyvärr lyckades jag glömma min nyinköpta vattentäta kamera hemma just den här dagen, mycket irriterande. Men kolla den här länken, http://www.youtube.com/watch?v=9aPtNdlcmUw&feature=player_embedded, verkligen nåt att fundera över för våra inköpare. Jag är grymt imponerad av den!

Dag 2:
Genomgång av deras enorma bilar. Det finns i stort sätt tre modeller. Alla 26 stationer har varsin Pump. Där finns vattnet och slangarna. Det är också dom som åker på alla sjukvårdsuppdrag. De åker på väldigt mycket aid-calls, man kan nog likställa det med våra amulansers prio-1 och prio-2 larm. Det finns sex stycken rescue-trucks i staden. Där finns klippverktygen, stabiliseringsutrustning, fläktar och annat som kan behövas för alla möjliga räddningsuppdrag som ska göras utan vatten. Den tredje modellen är deras enorma stegar. 
Uppstarterna här helt olik våra. Det första man gör här är att stannar vi brandposten, slänger ut två man och en jätteslang, lindar slangen ett varv runt den uppstickande brandposten, sen drar bilen vidare och samtidigt matas slangen ut från taket på bilen. Trots deras jättebilar har de mindre vatten med sig än vad vi har och med tanke på att deras slangar och strålrör skickar ut nästan 500l/min så är det viktigt att de kopplar upp sig tidigt. Det handlar om att dränka hus i den här delen av världen. 
Under den här dagen fick jag också känna på hur det är att jobba med den där omtalade hjälmen. Alla (jag menar ALLA) är eniga om att den är snyggare på bild än lämplig på en arbetande brandman. Men traditionerna är starka, så de har just fått nya hela gänget.

Dag 3:
Lite info om deras ledningssystem på skadeplatsen. Intressant, inte alls likt vårat. Första Pumpen på plats leder arbetet genom hela insatsen. Och deras standardutlarmning på, i princip allt, är två pumpar, en rescue och en stege. Och den första enheten ska vara på oplats inom fyra minuter.
Den här dagen åker jag lugnt och stilla och snackar med Edward om likheter och olikheter mellan våra jobb när han plötsligt stannar. Oh shit, look. Framför oss har vi en rejäl trafikolycka. Och här kommer vi i en bil som det står Fire Rescue på. Medan jag river åt mig ett par skyddshandskar ropar han upp larmet och begär hit lite hjälp. En man blöder kraftigt från ansiktet, näsan är knäckt  och sitter lite på sniskan. Hans fru är rejält skärrad surrar om hjärtproblem, den tredje står och skakar och gråter. Lite psykisk första hjälpen i väntan på förstärkningen räckte den här gången som tur var. Den här gången fick jag däremot med mig kameran och smög upp den när det börjat lugna ned sig.




Vi hänger med grabbarna från trafikaren till deras station och de bjuder på lunch. Under lunchen blir det larm. Vi hänger med. Det är ett automatlarm i en verkstad. Om dom laddar på från början? SJU enheter skriker och blinkar genom stan!! Med fyra pers i varje bil! 

To be continued... /M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar